ro hu de en

ARTICOLE

Sectiunea de Articole ne ofera posibilitatea sa ne asternem gandurile "in mod organizat" iar tie posibilitatea sa ne cunosti mai bine, sa afli cum gandim, sa vezi care sunt parerile noastre despre subiectele ce ne intereseaza. Dupa cum vei observa, nu exista sectiune de comentarii. Sa spunem ca nu ne place acest gen de Feedback. Ne place feedback-ul foarte mult dar... nu sub forma de "comentarii". Lasa, nu comenta! Ajuta-ne in schimb si raspunde-ne la chestionarul din dreapta articolului. Lasa-ne sa aflam de la tine ceea ce crezi cu adevarat. Lasa-ne sa te cunoastem si noi. Vei vedea, va fi foarte interesant. Daca tot simti nevoia sa ne spui ceva, ai intotdeauna posibilitatea emailului. De ce ti-ar fi lene sa ne scrii pe mail? Doar nu ne trimiti o scrisoare cu timbru. Desi ne-ar placea...

ABSOLVENTII DE AZI, OAMENII CU BRAND-UL DE POIMAINE

Pai cum adica ? Eventual de « maine »!
Nu!
Hai ca e simplu! Nici macar nu sunt rau sau pesimist. Aceasta este realitatea. Felicitam cu aceasta ocazie toti absolventii facultatilor de Marketing, Comunicare si Relatii Publice, SNSPA, Business si multe alte specializari intersectate cu domeniul Comunicarii Publicitare. Va dorim sa ne fiti colegi, sa ne fiti competitori de temut, sa ne fiti profesori si sa ne fiti clienti.

Ce stie un proaspat absolvent?

Stie foarte multe: ce e acela « mix de marketing », cum arata un media plan, cum se calculeaza nu stiu ce Cost per “Bla bla”, care e statistica sociometrica probabila de retentie a campaniilor de direct marketing, cine a fost Ogilvy, ce a spus Leo Burnett cand a plecat din propria lui agentie si multe alte lucruri si informatii pe care le gasim pe Google sau pe Wikipedia. Nu bagatelizez deloc dar sunt convins ca nu ma poate contrazice nimeni ca cea mai la indemana si cea mai buna metoda de a afla ce e acela USP (Unique Selling Proposition) sau, mai noul ESP (Emotional Selling Proposition), este sa cauti explicatia pe unul din site-urile de mai sus. Si atunci, de ce trebuie sa facem facultate de specialitate in Marketing sau Publicitate? Vorba oricui: „D’aia”.

Ce nu stiu majoritatea absolventilor?

Am fost simpatic si am facut mentiunea „majoritatii” pentru ca sunt sigur ca sunt multi absolventi care cunosc meseria foarte bine si care ma pot invata si pe mine cateva chestii. Poate sunt persoane care muncesc de 10 ani in industrie si au vrut cu tot dinandinsul sa aiba si o diploma (este foarte rar contextul). Totusi cei care „zburda in viata” direct de pe bancile facultatilor nu stiu sa desluseasca urmatoarele probleme:
Cand pui mesh si cand folosesti banner? Sau e poliplan?
Ce gramaj trebuie sa aiba o carte de vizita?
Ce e acela “buton roll-over”?
Cine face dintr-un site, unul dinamic si cine mama lui e domnul CMS?
Care e diferenta intre un fluturas si un pliant? (v-ar mira cati nu stiu)
La ce ore difuzezi un spot radio pentru Coca Cola si cand pentru o spalatorie de masini automata?
Bineinteles ca putem anticipa cateva vociferari din „spatele salii”: „Bine ca esti tu destept. Pai la ce imi trebuie sa stiu eu ce e acela timbru sec sau personalizare folio ca doar eu voi fi director de marketing (cu D mare). Voi avea furnizori si colaboratori care ma vor consilia in astfel de decizii de palmas, ca doar ii platesc”. Ce poti sa raspunzi la asa ceva? Nimic. Domnul respectiv nu va ajunge nici macar asistentul asistentei directorului de marketing. Nu pentru ca asa ii dorim sau pentru ca l-am „blestema” noi, ci pentru ca asa e viata. Exceptand contextele in care tata are mere sau Ana are „talent”, oamenii valorosi de marketing stiu aproape toate amanuntele legate de instrumentele lor.

De ce nu stiu absolventii sa rezolve problemele de mai sus ?

Sincer nu stiu... dar voi face ceva in acest sens. Majoritatea problemelor reale, si aici nu ma refer doar la specializarile din comunicare, nu sunt prezente in suporturile de curs si manualele sau programele dupa care se preda. Desi se pot teoretiza, nu exista o baza practica la nivel de predare. Cati dintre voi au participat la o sedinta de creatie dintr-o agentie pe parcursul facultatii? La o analiza de brief sau la redactarea unui brief de client? Cine a baut o bere cu un tipograf sa il traga de limba despre meseria lui? Cine a alergat intr-o excursie de lucru la o firma de productie publicitara sa vada cum se personalizeaza o masina? Nu cred ca e dezinteres. Sunt sigur insa ca multi ar dori.

Definitia lui „maine”

“Maine” absolventii vor invata, daca vor avea sansa sa se angajeze in domeniu, sa faca de toate, de la zero. Cum sa ceara o oferta de tipar, cum sa o compare cu oferta unui alt furnizor. Cum sa aleaga intre un radio si un ziar in functie de targetul pe care si-l doreste. Va intelege ca on-line-ul e trendy dar ca presa scrisa e mai asezata, e mai clara si mai stabila ca vehicul de comunicare a unui mesaj.
Tot „maine” se vor intelege diferentele intre activitatea de marketing de zi cu zi si strategia de marketing, intre strategia de comunicare si cea de branding, intre relatiile publice si relatia cu presa.

Ce sa faci sa scapi cat mai repede de „maine”?

Murdareste-te colegule! Studiaza, citeste tot ce prinzi in mana si nu doar tratate de marketing sau studii de caz. Citeste tot ce tine de economic, pentru ca acolo e balta in care vei innota la brat cu compania al carei manager esti. Nu te uita foarte mult “dincolo” caci te vei imbolnavi. Uita-te aici si gaseste solutii pentru „aici”. Pana si Pepsi face „buctis” pe piata romaneasca pentru ca nu au fost atenti la publicul tinta local (n.r. - va mai aduceti aminte de editia limitata de Pepsi albastru cu gust de Pur?) Romania este „the land of choices” la modul in care consumatorul din aceasta tara este atat de complex incat nu poti nici sa ii faci o radiografie si nici sa bei o cafea cu el, ca sa incerci sa intelegi cum gandeste (si de ce?). E foarte frumos acest domeniu. Din pacate corespondentul parintesc nu poate sa nu existe: “... dar e si foarte greu”.
Fi-ti creativi... in fiecare zi!


Acest articol a fost publicat in Revista Ziarul de Mures www.ziaruldemures.ro


Care este parerea ta?
Ce facultate de comunicare, marketing sau publicitate frecventezi? Sau, mai departe, ce facultate de politehinica, psihologie sa

Cate seminarii practice ai pe luna si cine participa la ele (profesori sau invitati din agentii)?

Stii cine a facut campania la Pufuletii Gusto?

Care este ultima carte de marketing citita de tine? Ce ti-a placut / ce nu ti-a placut?

Daca ar fi sa lucrezi pe un cont national important care ar fi acela? (exclus Vodafone, Orange si Cosmote)



Trimite-ne feedback-ul tau!