ro hu de en

ARTICOLE

Sectiunea de Articole ne ofera posibilitatea sa ne asternem gandurile "in mod organizat" iar tie posibilitatea sa ne cunosti mai bine, sa afli cum gandim, sa vezi care sunt parerile noastre despre subiectele ce ne intereseaza. Dupa cum vei observa, nu exista sectiune de comentarii. Sa spunem ca nu ne place acest gen de Feedback. Ne place feedback-ul foarte mult dar... nu sub forma de "comentarii". Lasa, nu comenta! Ajuta-ne in schimb si raspunde-ne la chestionarul din dreapta articolului. Lasa-ne sa aflam de la tine ceea ce crezi cu adevarat. Lasa-ne sa te cunoastem si noi. Vei vedea, va fi foarte interesant. Daca tot simti nevoia sa ne spui ceva, ai intotdeauna posibilitatea emailului. De ce ti-ar fi lene sa ne scrii pe mail? Doar nu ne trimiti o scrisoare cu timbru. Desi ne-ar placea...

GUNOIUL TAU SUCCESUL UNORA

In cazul dezvoltarii proiectelor de design de ambalaje, ca si designer si brand manager, iti doresti INAINTE DE TOATE ca ambalajele pe care le proiectezi sa ajunga acolo unde este locul: la gunoi. Un produs bun, cu un packaging care contribuie la procesul de vanzare si de convertire a non-clientului in client, TREBUIE sa ajunga la gunoi. Cand iti vezi "lucrarea" la gunoi (bineinteles, dupa consumarea produsului ce il imbraca) atunci stii ca ai reusit si te umfli de mandrie.
Adevarul e ca, mai ales in perioada „crizei” (uuuu!) e greu sa faci rost de proiecte de packaging. Acelora care reduc de pe lista cheltuielilor, marketingul si deci inclusiv creatia amabalajelor produselor lor, vrem sa le prezentam un alt context.
Stimate „reducator de buget de marketing” maine ai o intalnire de afaceri. Cum te imbraci? In maieu si boxeri? Ceva simplu si cat mai ieftin?
Si acum clientul care se simte cu musca pe caciula va spune: „Esti un nesimtit care vrei sa ne iei banii. Eu am muncit toata viata sa construiesc aceasta fabrica. Produsul meu e cel mai bun de pe piata. Nu ma intereseaza packagingul sau publicitatea.”
Da. Are dreptate.
Insa lumea functioneaza, de ceva vreme, dupa alte principii. Ambalajul, acest viitor gunoi magnific, conteaza pentru ca „vorbeste”. Poarta o discutie de vanzare cu potentialul cumparator.
Ambalajele ne vorbesc iar noi intelegem. In buna masura pentru ca am fost bombardati de astfel de mesaje si in timp au fost create niste cutume, reguli care e bine sa le respectam cand suntem angajati sa „croim ambalaje”. Pot sa repet ceva care dovedeste ca am devenit cu totii foarte „zapaciti”? Ambalajele ne vorbesc iar noi intelegem.
Haideti sa facem un test!
Daca o cutie de lapte e verde si o alta e rosie, care e cel de 1,8% si care de 3,5% grasime?
Daca un suc are ambalaj portocaliu atunci cel mai probabil este din... ce fruct?
Daca o sticla de coniac are multe chestii aurii si alta are desenat un gras pe ea cu maro inchis care din cele doua e mai scumpa?
Bineinteles ca exista exceptii. Bineinteles ca exista variatiuni si contexte unice.
Vreau insa sa spun ca ambalajele sunt minunate.
Ce inseamna designul de packaging?
O parte din acest tip de proiecte inseamna design industrial: arhitectura cutiei, forma sticlei, a plicului sau pungii. Aceasta „bucata” este extrem de grea si costisitoare. De cele mai multe ori clientul nu isi permite recipient customizat si deci prefera sa foloseasca recipiente standard blank (goale) pe care sa le personalizeze.
Asadar, cealalta parte a procesului de creatie de packaging este designul de layout, oferirea solutiei grafice efective: eticheta, design de cutie, de punga si tot ce se poate personaliza. Iar de personalizat, in principiu, se poate personaliza orice. Mai mult ca oriunde insa, aici vorbim de costuri.
Pentru ca pretul packagingului (productie + design) intra in costul general de productie, de multe ori clientului i se pare ca trebuie sa renunte la o parte din profitul sau daca vreo agentie ii propune ceva mai special.
De exemplu costul optim de raft pentru un lapte este 2,7 lei. Sa spunem ca este o medie. Vorbim de lapte de 1,8% grasime. Napolact are pret per litru undeva la 3.4 lei, Tnuva la 2.4, Danone vreo 4. Mai sunt Brenac, Sanlacta si multe altele. Parca ploua cu lapte. Primul argument de cumparare in ceea ce priveste un produs nou, scos de un nou jucator din industrie, este pretul. Daca laptele e de 3,4 lei apoi fii sigur ca peste 85% din consumatorii de lapte vor alege marca pe care o cunosc. Argumentul unui pret scazut (pentru inceput) este suficient ca lumea sa te incerce. Pai daca faci un packaging cu imagini holograma si in 8 culori sigur vei avea probleme de costuri. Mai ales ca nu e tocmai o investitie mica luand in calcul si volumele care sunt de ordinul zecilor de mii. Si sa nu uitam ca trebuie sa punem la socoteala si cate produse ai. Daca ai un lapte gras, un lapte slab, apoi o cacao cu lapte la 0.5 l, apoi un iaurt, un chefir, o smantana... vai vai. Bani nu gluma. Pe putin doar productia efectiva a ambalajelor, intr-o prima faza dat fiind faptul ca sunt consumabile, costa in jur de 100.000 de euro o data. Si atunci intrebarea e: daca tot ai acesti bani, de ce nu mai pui inca 10.000 ca sa faci packaginul sa arate asa cum trebuie? Nu spune nimeni sa inventezi o sticla speciala. Dar macar personalizarea acelei cutii de hartie poti sa o faci atragatoare, unica, apetisanta.
Fiti creativi... in fiecare zi!


Care este parerea ta?
Ce facultate de comunicare, marketing sau publicitate frecventezi? Sau, mai departe, ce facultate de politehinica, psihologie sa

Cate seminarii practice ai pe luna si cine participa la ele (profesori sau invitati din agentii)?

Stii cine a facut campania la Pufuletii Gusto?

Care este ultima carte de marketing citita de tine? Ce ti-a placut / ce nu ti-a placut?

Daca ar fi sa lucrezi pe un cont national important care ar fi acela? (exclus Vodafone, Orange si Cosmote)



Trimite-ne feedback-ul tau!