ro hu de en

Cum ar fi mai bine
IN GENERAL

Suntem siguri ca exista anumite reguli generale dupa care agentiile ar trebui sa functioneze. Un fel de cod moral al colaborarii intre agentie si client, a comportamentului intre agentii. Poate ca exista in cadrul asociatiilor de specialitate. Oricum nu stim si nu am gasit asa ceva.
Ce va propunem in cele ce urmeaza sunt niste reguli pe care suntem siguri ca majoritatea agentiilor le respecta. Ce dorim este sa le avem scrise si aici pe site ca si promisiune de agentie fata de clientii nostri si fata de colegii nostri de industrie. Pentru unii suntem si noi colegi, pentru altii suntem agentii de garaj sau de provincie sau de "alte etichetari".

Cum ar fi mai bine
AGENTIE - AGENTIE

1. Sa nu furi clientii unei agentii
Asta nu inseamna ca nu poti oferta, nu poti avea intalniri cu clientii altei agentii. Mai ales cand ti se solicita expres acest lucru chiar de catre client. Un client are tot dreptul sa incerce "ape" noi, sa isi verifice permanent agentia. O agentie are tot dreptul sa incerce sa convinga clientul unei alte agentii sa lucreze cu ea. Poate sa ofere lucruri gratis, poate sa ofere costuri reduse. Clientul care lucreaza cu o agentie si la prima oferta mai ieftina fuge la alta agentie oricum o va face. Daca un client Creatica vine maine la noi si ne spune "Ne pare rau dar am primiti o oferta mai buna pentru crearea si gestionarea campaniei noastre" ii vom dori din inima mult succes. La productie poti sa negociezi cu cine vrei tu! La chiria de panouri poti negocia cu cine vrei tu! Dar la creatie, la strategie si management NU NEGOCIEM. Si asa suntem ieftini comparativ cu orice agentie din Bucuresti de exemplu. Desi poate facem aceeasi munca, si calitativ si cantitativ, agentiile de acolo ne acuza de "preturi de dumping". Ne "scuipa" si spun ca suntem fomisti. Cum sa dai un "proiect de branding" pentru 25.000 de euro? 100.000 de mii de euro este pretul real. Chiar si in Cluj exista macar doua agentii (Branzas si Chrysopeea) care nu lucreaza, PE BUNA DREPTATE, sub 40.000 de euro pentru nici un fel de proiect. Si noi, in momentul in care vom avea pe rol mai mult de 3 proiecte de 25.000 de euro, nu ne vom permite sa mai acceptam un al patrulea decat pentru 35.000 de euro. Tu ca si client, daca ai 7 masini si 30 de cereri pentru ele, urmatoarele 7 masini noi pe care le aduci pe stoc cu cat vor fi mai scumpe? Pai vezi draga clientule?

2. Sa nu vorbesti de rau alte agentii doar de dragul de a castiga un client
Da-ti cu parerea! Poti sa ai pareri negative: "Nu sunt deacord cu politica de creatie a agentiei Vitrina. Ma asteptam de la Amprenta sa "rupa gura targului" mai mult, in ultimii ani. Nu credeam ca MSA poate sa fie atat de absenta din peisaj in ultimele luni". Ca analiza de situatie, esti un profesionist care isi da cu parerea despre un competitor. Ai tot dreptul sa o faci si sunt convins ca ai argumente.
Apropo de acest subiect, am primit intr-o zi de la agentia Ad(d)veritas o scrisoare in care mi se explica cat de bine stau ei in piata. Asta pentru ca o intrebasem cu cateva zile in urma, pe o colega de acolo, la un eveniment monden, daca e adevarat ca se desfiinteaza agentia. Nici Creatica, nici o alta agentie nu are interesul sa fie mai putine agentii in Transilvania. Si asa, cele bune, sunt putine. Daca "mor" agentiile bune, noi cu cine ne mai "batem"? Asta nu inseamna ca e "frumos" sa te duci la client, la un pitch si, in momentul in care afli ca si agentia X este invitata, sa pui tunurile pe ea. "Pai de ce ati invitat si agentia X, ca oamenii de acolo sunt prosti, ca nu stiu nimic, noi avem experienta mai mare, aia sunt niste mucosi". Haideti sa ne batem fratilor in creatie si in preturi. Daca preturile voastre sunt mai mici - oricum noi nu pierdem nimic. Daca ideea noastra creativa e mai buna, nu avem de ce sa ne suparam. Bravo voua, sunteti mai creativi. Daca aveti pile, oricum nu faceti nimic bun pentru agentia voastra. Un client castigat prin prietenie si care nu este "servit" la calitate maxima, va muri. Si el si agentia. Asa e economia de piata.

3. Sa te mai si intalnesti cu competitorii tai
Cand te-ai intalnit ultima data cu seful unei agentii concurente sau cu un coleg dintr-un departament similar de la o agentie concurenta. Domnule Decebal cand v-ati intalnit ultima data cu domnul Pasca? Domnule Crisan cand v-ati intalnit ultima data cu doamna Rus? Dar de ce sa ne intalnim? Pur si simplu. "Felicitari pentru proiectul A. Pacat de proiectul B, am auzit ca a castigat agentia X. La proiectul C iti recomand un sudor bun sa iti faca schela. Cum merge on-line-ul la tine? La mine merge prost pentru ca nu reusesc sa ii conving pe ai mei sa investeasca in SEM? Am primit un CV de la un fost angajat de-al tau. Ce parere ai despre el? De ce a plecat de la tine?". "Vai sa nu ne intalnim caci suntem dusmani! Ii uram pe cei de la Vitrina ca au multe panouri. Ii uram pe cei de la Trend ca au ziar. Ii uram pe cei de la Amprenta caci au plasma si radio". Oare asta conteaza cel mai tare? Ii respectam pe toti cei care fac publicitate buna, pe cei care isi respecta clientii si angajatii. Ii stimam si le dorim tot ce e mai bun. In rest haideti sa ne dam in cap. Haideti sa nu ne educam clientii si sa ii prostim mereu. Sa plece de la o agentie la fel de "inculti" si sa ajunga la alta agentie care sa isi bata capul tot cu "neofiti". Sau putem sa facem ceva care sa ne ajute pe toti.

Cum ar fi mai bine
CLIENT - AGENTIE

1. Faceti, va rugam, comenzi in scris
Va ajutam cu draga inima sa le redactati. Va rugam sa ne intelegeti, ca atunci cand nu scriem ceea ce urmeaza sa facem exista mari sanse sa nu fiti multumit. "Pai eu credeam ca vei face asa. Am zis o data ca asa vreau". Agentiile functioneaza cu mai mult decat un om. Account-ul saracu' are cate 5 clienti, fiecare cu dorinte separate, fiecare client poate are mai multi oameni in companie care se ocupa de marketing, in plus cei care participa la proiect trebuie informati. Daca nu scriem un document (comanda, brief de proiect, job ticket) atunci vom avea sanse foarte mari sa uitam anumite detalii. Va rugam nu va simtiti jigniti dar acesta este singurul mod de a lucra optim. Exista situatii speciale. E si vina account-ului cand se uita ceva. Nu ar trebui sa uite. Dar e si el om, nu memory stick.

2. Nu uitati ca suntem parteneri
Am mai spus acest lucru de cateva ori in cadrul site-ului nostru. Nu vorbiti cu noi "de sus". Nu suntem sclavii departamentelor de marketing. Nu suntem furnizori de electricitate sau de gaze. "Beeei eu te platesc, apoi faci cum zic eu!" Suntem parteneri si avem interese comune in ceea ce priveste succesul companiei tale. Pentru banii primiti, noi iti vom aduce mai multi bani prin actiunile si proiectele pe care ti le gandim si ti le implementan.