ro hu de en

CARTEA CU SECRETE

Citeste primele 5 secrete

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in Nu suntem perecti!
ATL, BTL, OOH, POS, SOV, TOM, GPR

Invata ce inseamna ATL, BTL, OOH, POS, SOV, TOM, GPR... a, si sa nu uitam GPRS sau faimosul GSM; foloseste, insa, pe cat se poate termeni romanesti atunci cand vorbesti cu clientul tau.
Va veti lovi la un moment dat in viata voastra in aceasta meserie, de toate acestea. Le veti intelege sau nu semnificatia. Eu intotdeauna le-am considerat ceea ce sunt si nimic mai mult: prescurtari, limbaj tehnic care te ajuta in comunicarea scrisa. Ii dispretuiesc sincer pe cei care le folosesc ca sa se dea mari. „Vai tu, am facut o actiune de BTL cu foarte foarte multe unitati de OOH care mi-au dat un SOV magnific! Felicita-ma, draga! ”
Sfatul meu este sa le stiti, nu de alta, dar, intr-adevar, cand ajungi la un anumit nivel, macar sa nu te uiti ca vitelul la poarta noua.
Totusi, una dintre cele mai importante “prescurtari” pe care trebuie sa o intelegi e cea care declanseaza totul in publicitate: USP - Unique Selling Proposition. Bineinteles ca aceasta afirmatie este una subiectiva. E cartea mea. Ha!
In primul rand frumusetea USP-ului este ca nu e unic. Adica nici nu are cum. O bere tot aia face: potoleste setea. Modul insa in care subliniezi o valoare, o caracteristica, o chitibusenie a produsului sau a companiei in mesajul publicitar sau campania pe care reusesti sa o imaginezi, este adevarata provocare. Sa studiezi in asemenea hal produsul sau compania care iti este clienta si sa ii gasesti acea valoare care iti va genera campania este tot o provocare. Daca e sa fie unica aceasta trasatura, de multe ori, este doar din cauza contextului. Ai voie sa faci aproape orice ca sa il fabrici sau sa il scoti in evidenta. Mai putin, sa minti.
Secretul este sa iti iei produsul in brate si sa dormi cu el, sa il invarti si sa il sucesti si sa il pui pe albastru, apoi in pene si apoi sa il pui in smoala. In momentul in care reusesti sa gasesti combinatia perfecta, vei sti. Nu de alta, dar ti se va parea atat de evidenta incat abia dupa ce va iesi campania si vor curge criticile, te vei linisti ca ideea ta a fost cat de cat unica.
Citeste orice document care s-a realizat vreodata in cadrul companiei pe acel subiect, vezi cum se fabrica produsul, afla de ce il tin in apa sarata, de ce ambalajul este verde, de ce rotita aceea se invarte in sensul invers acelor de ceasornic etc. Inainte de a fi creativ, trebuie sa fii un observator exigent.
Unul dintre exemplele mele favorite din istoria publicitatii romanesti este campania pentru coniacul Unirea. Nici nu cred ca e coniac. Mai degraba e o bautura spirtoasa cu gust de brandy. Cati dintre voi stiu, de fapt, ce e Unirea? Genial. Sa apreciezi un brand, sa il si consumi doar pentru ca mesajul publicitar e magnific si sa nu stii exact ce e. Asadar... Unirea e o bautura spirtoasa nepretentioasa, care nu are nici gust de cocos, nu are nici sticla triunghiulara, nu are nici eticheta fosforescenta... aparent nu are nimic cu care sa se diferentieze fata de competitori, cum ar fi Iancu. Difera putin la gust si culoare, dar insesizabil. Nu poti sa faci o campanie de genul „Ia-ma pe mine ca sunt mai ieftin!”, „Cumpara-ma si participa la concurs cu capacul!” etc. Ce au facut baietii si fetele de la NextCap? Au mers si au cautat contextul. Ca a fost din greseala, ca au avut noroc cand au gasit ideea cu „Viata la baraca”, atat de putin conteaza, incat nici nu are rost sa te enervezi. Personal, zic ca aceasta agentie a facut prima campanie adevarata din Romania mea, „fabricand” USP-ul care s-a potrivit cel mai bine produsului si care a vizat clar targetul cerut, ba chiar mai mult. Sunt sigur ca sunt si alte Romanii, deci nu contrazic pe nimeni. Apropo de Unirea, si cu asta inchei, aceasta idee, cea „mai de laudat” tarasenie, pe langa faptul ca au reusit in 5 + 1 spoturi sa mentina aceeasi linie de mesaj publicitar, a fost faptul ca au reusit performanta lui „Unde dai si unde mai crapa?” in ceea ce priveste targetul. Stiu ca au declarat asta chiar ei intr-un interviu, dar am avut si eu ocazia sa am cativa prieteni mai de seama care, chiar daca nu intrau in target, au inceput sa consume produsul pentru ca reclama, generic vorbind, a fost extrem de buna. Nu zic ca nu s-a mai intamplat treaba asta niciodata la noi, dar in cazul Unirea, eu zic ca a fost mai evidenta pentru ca a completat un cadru general „de manual”.

Colectia "Carti cu Secrete"

"Cartea cu secrete de marketing, publicitate si design grafic" este prima dintr-o serie de 5 carti pe care agentia Creatica intentioneaza sa le ofere colegilor si clientilor, atat viitori, cat si prezenti. Temele urmatoarelor carti vin sa completeze "generalitatile" cuprinse in prima carte. Astfel cartile vor atinge:

- vanzarile din publicitate, atat partea de new business cat si client service-ul si componenta de accounting;
- creatia publicitara;
- productia publicitara - in detaliu;
- branding.

Dupa cum veti putea vedea citind primul volum, cea mai importanta componenta a cartilor noastre o reprezinta modul in care am inteles noi sa transmitem informatiile. Nu suntem profesori si deci ne permite sa abordam un stil mai putin academic in limbaj, mai cu seama ca asa ne simtim si noi mai bine.

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in
Cirese!