ro hu de en

CARTEA CU SECRETE

Citeste primele 5 secrete

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in Nu suntem perecti!
Ideea e scumpa?

Fee-ul de creatie este unul dintre cele mai scumpe servicii pe care un client il plateste agentiei. Ma refer ca serviciu propriu al agentiei de creatie si nu ma refer la acele servicii, intermedieri cu case de productie, agentii media sau tipografii.
In Romania, o idee de creatie poate sa coste si 100 de mii de euro (vorba aia, “fara TVA”). Ideea creativa vine bineinteles si cu strategia de aplicare in spate, dar, de cele mai multe ori, acest lucru este uitat de catre client.
Cineva:    De ce este asa de scumpa, frate, ideea “vietii”? Ce are? E poleita cu praf cosmic din aur de pe teava de esapament al OZN-ului rosu parcat pe Luna sau... ce?
Cel mai simpatic este faptul ca, chiar daca platesti fee-ul de creatie, nu poti fi suta la suta sigur ca banii investiti iti vor veni inzecit. Agentiile care cer atatia bani, in mod normal testeaza ideea, o mesteca, o amesteca, o inghit, o regurgiteaza, o mai mesteca putin, etc. Nu exista niciodata o idee atat de buna incat sa nu mai trebuiasca sa fie testata pe teren, in realitatea “cruda”. Exista, insa, contexte in care nu ai timp sa faci testarea si nici banii necesari - ca buget alocat de catre client. Sunt multe astfel de idei care trec, direct, in „productie”, respectiv in implementare.
Gradul de creativitate al ideii de campanie se calculeaza, totusi, in vanzari si nu in rasete sau zambete. Sunt sigur ca stii acest lucru. E scris cam in toate manualele de publicitate. Nu ai cum sa nu stii. Ideile interesante care starnesc rasul, dar care nu convertesc nonclientii in clienti sunt frumoase si atat. Creativitatea, in mod normal, trebuie sa fie exuberanta, aproape de neinteles, abstracta, trubadura... in domeniul picturii, artei si cusutului, poate. In publicitate asta e, trebuie sa vanda. Intr-adevar, daca e si creativa, e speciala, e unica si mai si vinde, atunci da „dom'le”, jos palaria si te inclini. Vorba lui Andi Moisescu!
De-obicei, in publicitate, ideile cele mai creative si cele mai eficiente sunt cele care sunt la indemana tuturor. Acele idei care ii enerveaza pe toti pentru ca sunt atat de simple si de geniale, care ii fac sa isi smulga “capul din par” de ciuda ca nu au venit ei cu acea idee. Acele idei sunt ideile pentru care merita sa traiesti, sa suferi si sa te enervezi in publicitate. Doamne ajuta, sa am eu cat mai multe!
Mesajul publicitar este o haina pe care o faci la comanda si care trebuie sa spuna despre tine ceea ce doresti tu. Poate sau nu sa te reprezinte in mod direct. In anumite campanii de imagine, mesajul publicitar transmite valori total din afara ariei de activitate a companiei - imagineaza-ti o companie de petrol care face apel la Bunul Simt si Responsabilitatea Romanilor. Nu creeaza neaparat o legatura directa intre produsul pe care compania il vinde si consumator, ci intre consumator si anumite valori. Acum 5 ani nimeni nu facea asta atat de vizibil, in Romania. La fel sunt constient ca nu in Romania s-a inventat aceasta metoda (conceptul in sine mai este numit si CSR - corporate social responsability). Respectiva campanie este un foarte bun exemplu de creativitate in abordarea mesajului publicitar. Bravo celor de la Leo Burnett!

Colectia "Carti cu Secrete"

Cartea cu secrete de marketing, publicitate si design grafic este prima dintr-o serie de 5 carti pe care agentie Creatica intentioneaza sa le ofere colegilor si clientilor, atat viitori cat si prezenti - sau care nu ne vor fi niciodata clienti noua. Temele urmatoarelor carti vin sa completeze generalitatile cuprinse in prima carte. Astfel cartile vor atinge:

- vanzarile din publicitate, atat partea de new business cat si client service-ul si componenta de accounting;
- creatia publicitara;
- productia publicitara - in detaliu;
- branding.

Dupa cum veti vedea si citind prima carte, cea mai importanta componenta a cartilor noastre o reprezinta modul in care am inteles noi sa transmitem informatiile. Nu suntem profesori si deci ne permite sa abordam un stil mai putin academic in limbaj mai cu seama ca asa ne simtim si noi mai bine.

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in
Cirese!