ro hu de en

CARTEA CU SECRETE

Citeste primele 5 secrete

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in Nu suntem perecti!
Procesul de creare al unei identitati vizuale este aproape la fel ca operatia de abces dentar.

E valabil pentru orice proiect pentru care ai nevoie de o agentie de publicitate sau de creatie.
In cazul in care, Doamne fereste, ai avea nevoie de o operatie de abces dentar, ma refer la cazul in care trebuie sa o faci, si ai un pic de ragaz ca sa iti alegi doctorul stomatolog. Cum ti-ai alege medicul stomatolog? Ai merge la un student pentru ca e mai ieftin sau ai vrea sa te opereze un profesionist?
Pai in primul rand, iti vei intreba prietenii si colegii daca nu iti recomanda pe cineva. Cel care recomanda trebuie sa fi avut o experienta directa cu acel doctor, nu va recomanda doar din auzite. E important acest detaliu!
Incearca sa afli, apoi, reputatia pe care o are. Cum lucreaza? Foloseste ultimele tehnologii?
Mergi la el la cabinet sa vezi cum arata. Te vei duce sub pretextul de a afla onorariul si daca te poti programa. Schimba doua trei vorbe cu el si vezi daca iti place de el ca om. E important ca cel care “te taie” sa nu iti repugne, ca persoana. Poate ca zbiara, poate ca miroase urat, poate ca vezi un sobolan in cabinet....
Lasand paralela deoparte, detaliez care sunt pasii pe care trebuie sa ii urmezi cand iti alegi o agentie de creatie pentru orice proiect (inclusiv cel de identitate vizuala):
1. afla cine este cel mai bun de la cei cu care lucrezi - colegi, parteneri de afaceri, colaboratori, furnizori, clienti; pe care i-ai observat ca sunt “ingrijiti” din punct de vedere al imaginii - au carte de vizita bine facuta, iti place logo-ul lor, iti place campania lor, etc. Daca au fost multumiti, iti vor recomanda agentia lor fara sa ezite. Si tu ai face la fel;
2. fa o lista de agentii recomandate si uita-te pe site-ul lor pentru cine lucreaza si ce au facut. Nu ai vrea o agentie care inca lucreaza pentru competitie. Nu te speria daca nu au site! Intr-adevar, e aproape rusinos ca o companie sa nu aiba un site de prezentare, dar acest aspect nu se aplica agentiilor de publicitate. E doar o ciudatenie a industriei.
3. daca nu ai cum sa faci o lista de agentii recomandate foloseste internetul si afla agentiile din judetul tau daca esti o companie cu un buget limitat si a carei activitate se rasfrange local sau regional. O companie dezvoltata la nivel national nu trebuie sa se sperie nici de agentiile din Bucuresti si nici de cele locale.
4. intalneste-te cu agentiile, lasa-le sa te cucereasca; asemenea povestii cu medicul stomatolog trebuie sa iti placa de cei cu care vei lucra, cei care te vor opera;
5. studiaza-i, observa cum vorbesc, cat de naturali sunt si vezi ce au mai lucrat;
6. poti merge mai departe si poti organiza un pitch pentru proiectul de creatie; un pitch este mai mult decat o licitatie de oferte. In cadrul unui pitch poti cere sa ti se prezinte schite de idei care te pot convinge sa semnezi contractul cu acea agentie. Sunt agentii care nu accepta participarea la pitch decat dupa plata unui fee de aproximativ 10% din valoarea finala a proiectului (procentul poate fi mai mare); conteaza insa, si cat de mare este compania ta. Daca esti Vodafone, nu cred ca va trebui sa platesti ceva. Va fi o onoare pentru orice agentie doar sa fie invitata la pitch. In schimb, daca esti Compact Impex SRL si vrei sa lucrezi cu Leo Burnett, trebuie sa fii pregatit sa demonstrezi buna ta credinta si solubilitatea ta. Invita la pitch doar acele agentii care ti-au lasat o impresie pozitiva. E ca si cum ai invita pe cineva la ziua ta. E ziua ta si nu trebuie sa faci nimic din obligatie;
7. uita-te bine in portmoneu - totul costa: ideile, serviciile, designul, etc.; un proiect de identitate nu presupune doar un logo, niste carti de vizita si o mapa de 80 de bani. Trebuie sa investesti atat in procesul de creare a identitatii, cat si in aplicarea ei. O data ce ai o identitate aceasta trebuie sustinuta si folosita. Nu ai voie sa o lasi sa putrezeasca pentru ca nu ai bani decat de o litera volumetrica. Identitate firmei este un bun al firmei, la fel de important ca echipa care da viata firmei. In timp, aceasta investitie ti se va intoarce inzecit; pe cuvant!
8. fee-urile de creatie nu se platesc „la termen” de 60 de zile; este foarte important ca banii pentru asemenea proiecte sa ii ai inainte de a incepe proiectul. Nu te baza pe plati ca in productie, cu facturi platite la 60 sau 90 de zile dupa emiterea facturii. Nu cred ca la o frizerie te duci, te tunde si platesti la 60 de zile; sa fim seriosi!
9. inainte de pitch trebuie sa pregatesti brieful pentru agentii - trebuie sa le spui cine esti,  ce doresti, cati bani ai pentru tot, cui te adresezi si ce vrei sa obtii;
10. ai rabdare - propunerile nu le vei primi nici maine, nici poimaine si nici saptamana asta - cand ti se va prezenta oferta financiara, ti se vor prezenta si etapele de desfasurare in zile calendaristice;
11. cand primesti propunerile, asteapta cateva zile, analizeaza toate detaliile - e pasul cel mai important; vei primi si oferta de pret conform bugetului tau sau, daca nu ai dat un buget, vei primi oferta agentiei pentru serviciul cerut si pentru propunerile respective; ia decizia cea mai buna si cea pe care o poti si pune in practica din punct de vedere financiar - lasa-ti comitetul sa se implice si sa decida, nu decide de unul singur; sau decide pentru ca, pana la urma, este compania ta;
12. cel mai important lucrul, in momentul in care te-ai decis si ai semnat contractul de colaborare cu agentia castigatoare, este sa ii anunti pe toti cei care au participat la pitch; au muncit pentru tine si merita sa stie ca nu au castigat - nu ai voie sa nu iti faci timp sa vorbesti cu fiecare agentie in parte sa le spui de ce nu au fost alesi ei; e vorba de bun simt.

Mai simplu...
... pentru clientii mici care, de obicei, accepta si o coala scoasa la imprimanta alb negru pe care o lipesc apoi cu scotch pe geamul magazinului de la strada, va voi spune si mai simplu cum se intampla treaba. Contrar parerii celor multi, publicitatea nu e o treaba fitoasa, nu e complicata si nici scumpa.

Pasul unu: Eu, daca as fi client incepator, inainte sa ma apuc sa imi caut o agentie care sa lucreze pentru mine, as face primul pas printr-o scrisoare in care sa fac un fel de descriere a firmei si a persoanei mele:

“Draga potentiala agentie,

Numele meu este Dragos si am chioscul de gogosi MindRainbow. Tocmai am angajat cel de-al treilea brutar pe care il cheama Iron, pentru ca tatal lui cand a mers la Primarie acum 38 de ani a vrut sa scrie Ion si, asa cum era de asteptat, era beat si a scris altceva decat Ion. Cine stie la ce se gandea saracu', nu de alta, dar sigur nu era fan Iron Maiden. Ajungand, astfel, la un efectiv de 5 “gogosari” (cei 3 + eu si sotia), ne-am dat seama ca dorim sa vindem mai mult, ca sa putem sa ne dezvoltam si sa ramanem dezvoltati.
In principal, vrem sa “rupem gura” competitorului nostru care face gogosi cu gem de caise. In primul rand ca a furat reteta de la noi, dar acum nu avem ce face pentru ca deja a apucat sa minta in toate partile ca noi i-am dat-o pe o sticla de apa minerala.
Avem un produs nou cu vanilie si crizanteme si am vrea sa ne gasim niste parteneri care sa ne ajute sa facem acest produs cunoscut in tot cartierul Manastur.
Avem un buget de 800 de ron + TVA si am dori sa vedem ce putem face cu banii astia. Stim ca nu sunt multi, dar promitem ca facem cinste si cu o duzina de gogosi pentru colegii din agentie, ca sa va convingeti cat de bune sunt.
Daca totul merge ca pe roate, sau ca pe gogosi, vrem sa devenim lideri de piata pe Cluj si sa ne mai deschidem inca 4 chioscuri. Vrem sa participam si la concursul Gogoaselor de Aur din Budapesta, anul viitor, cu acest produs si speram sa fie primit bine de public.
Astept un raspuns din partea Dvs. asupra disponibilitatii echipei Dvs.
Dorim sa organizam un concurs de oferte si solutii pentru care, momentan, nu putem decat sa promitem, pe langa bugetul primei campanii, un contract pe un an de colaborare in care vom colabora doar cu agentia castigatoare. Vrem sa lansam gogoasa respectiva in 15 septembrie. Asta ca sa stiti cam cum sa va miscati.
Daca aveti intrebari, va stau la dispozitie impreuna cu sotia mea.

Cu stima,

Gogosar sef,
Dragos Alexa”

Scurt, la obiect si interesant. Am cam tot ce mi-as putea dori in prima faza ca agentie din punctul de vedere al informatiei. Totul e suficient de clar pana aici.
Daca, doresti sa inviti doar „anumite” agentii inseamna ca ai recomandari din partea unor persoane care lucreaza deja cu ei sau te-ai uitat pe portofoliul lor si ai fost incantat de ce ai vazut. Asadar, primul pas este sa trimiti aceasta scrisoare ca e-mail agentiilor care ti se par interesante si la inca alte doua, pe care le gasesti total aiurea (pe Google, de exemplu).

Pasul doi: vor veni intrebari de la agentiile care doresc sa participe la concursul de oferte organizat de tine. In mod normal, daca ai anuntat bugetul, vei sari peste partea de ofertare din partea agentiilor. Astfel ca vei primi direct brieful de creatie. La 800 de ron poate ca e indicat sa te oferi sa mergi la ei la sediu ca sa „faci sa fie bine”. Nu e nici o rusine ca ai atatia bani. Trebuie sa intelegi ca agentiile sunt suficient de nebunie incat, daca produsul tau li se pare interesant, sa nu le pese ce buget ai, intr-o prima faza. Poate ca nu vei primi o campanie in 3 zile, dar te asigur ca eu, personal, m-as baga la o treaba de genul asta. De fapt, facem lucru asta mai tot timpul avem cate un proiect simpatic care are potential mare de creativitate. Ne motiveaza si pe noi, ne permite sa facem experimente interesante, avantajoase si pentru noi si pentru client. Si totul e in regula.

Pasul trei: primesti propuneri creative si explicatii despre cum ti-au impartit baietii si fetele de la agentie banii. Respectiv:
250 RON - facem 1500 de fluturasi pe care ii veti imparti dvs., in scarile blocurilor de langa chiosc;
100 RON    - facem 5 tricouri pentru personalul “abilitat sa goasifice”; tricourile vor fi inscriptionate cu „GO GO... Gogoasa! Fire in the hole!”; aceasta este o sintagma care va atrage publicul tanar care este cunoscator de jocuri pe calculator.
200 RON    - un banner de 2 x 3 m pe care il veti monta Dvs. pe chiosc;
200 RON    - fee de creatie grafica si mesaj publicitar
50 RON    - transportul materialelor Agentie - Client.

Pe langa aceasta mica detaliere vei primi si propunerea de solutie creativa. La pretul asta poate ca vei primi „una” propunere buna si atat. In sensul ca nu cred ca vei avea ocazia la doua propuneri. Sunt convins, insa, ca agentia va trimite cea mai buna propunere.
Acum ai toate ingredientele sa alegi cu cine vrei sa colaborezi, avand in minte:
- modul de prezentare al ofertei;
- tonul dialogului pe parcursul intregii conversatii cu reprezentantii agentiei;
- gradul de creativitate al ideii; calitatea machetelor vizuale;
- nivelul de acoperire al campaniei, in sensul de indeplinire a solicitarilor si asteptarilor tale;

Sincer, eu as face asta si apoi as scoate 30 de mii de euro buget de publicitate, sa se zgarie pe ochi cei care s-au comportat cu mine urat si au ras de bugetul meu. De ce nu?
Nu ca ar fi foarte relevant sa trimiti asemenea scrisoare la Leo Burnett sau la nu stiu cine, dar, in general, ideea o ai descrisa mai sus. Acum ca pornesti discutia de la 800 de lei sau 800 de euro sau 800 de milioane de lei pentru a incepe „testarea”, e fix problema ta.
Secretul ca o agentie buna sa accepte sa te ajute (nu sa se coboare la nivelul tau, ci pur si simplu sa te ajute) este sa fii clar, concis si sa intelegi ca trebuie sa ai incredere in agentie. Faptul ca agentiile mari nu vor sa auda de clienti mici nu este ca “s-au ajuns”, ci pentru ca clientii mici sunt “si saraci si cu PRETENTII”. Nu ma refer aici la pretentiile de bun simt - politete, cei 7 ani de acasa, comportament normal cu oricare alt client din partea agentiei, ci pretentiile de “romanasi shmekeri”: „pai vrem sa vedem mai multe variante, vrem sa renuntati la aia 200 de roni si sa ne mai faceti 5 tricouri in plus, de aceiasi bani, ca sa avem si de schimb, vrem sa veniti sa ne montati voi banner-ul ca doar platim si suntem clienti”. Si cel mai in voga argument cand ii spui omului “hai pa ca ma grabesc” pentru ca este un nesimtit si un dobitoc: “ Ahhh! Pai asta inseamna ca nu vreti clienti si ca nu sunteti profesionisti!”.
Vreau sa am parte de clienti cu BUN SIMT! Spun asta de 5 ani incoace inainte sa apara campania de la Petrom. Daca ajuti pe cineva sa se ridice de pe strada, important e ca apoi sa nu te scuipe si sa te injure ca i-ai sifonat camasa. Atat!

Colectia "Carti cu Secrete"

"Cartea cu secrete de marketing, publicitate si design grafic" este prima dintr-o serie de 5 carti pe care agentia Creatica intentioneaza sa le ofere colegilor si clientilor, atat viitori cat si prezenti. Temele urmatoarelor carti vin sa completeze "generalitatile" cuprinse in prima carte. Astfel cartile vor atinge:

- vanzarile din publicitate, atat partea de new business cat si client service-ul si componenta de accounting;
- creatia publicitara;
- productia publicitara - in detaliu;
- branding.

Dupa cum veti putea vedea citind primul volum, cea mai importanta componenta a cartilor noastre o reprezinta modul in care am inteles noi sa transmitem informatiile. Nu suntem profesori si deci ne permite sa abordam un stil mai putin academic in limbaj mai cu seama ca asa ne simtim si noi mai bine.

Aboneaza-te la
newsletter!


... sau poti sa faci
cunostinta cu noi pe:

twitter
Linked in
Cirese!